Volkswagen Golf
Volkswagen Golf | |
---|---|
Volkswagen Golf sedmé generace |
|
Výrobce | Volkswagen |
Koncern | Volkswagen |
Další jména | Volkswagen Rabbit Volkswagen Caribe Volkswagen City Golf Volkswagen Jetta Volkswagen City Jetta |
Roky produkce | 1974–dodnes |
Předchůdce | Volkswagen Brouk |
Příbuzné vozy | Volkswagen Scirocco (od Golfu II a Golfu V) Volkswagen Caddy (od Golfu I a Golfu V) Volkswagen Eos (od Golfu V) Škoda Octavia (od Golfu IV a V) SEAT Toledo II/Leon I (od Golfu IV) SEAT Toledo I (od Golfu II) |
Konkurence | Škoda Octavia SEAT León Renault Mégane Citroën C4 Fiat Bravo |
Karoserie | 3 nebo 5 dveřový hatchback |
Druh pohonu | přední |
Koncepce pohonu | motor vpředu, pohon předních kol |
Třída | nižší střední |
Počet míst | 5 |
Volkswagen Golf je nejdůležitějším modelem německé automobilky Volkswagen, a patří k celosvětově nejprodávanějším automobilům vůbec. Jeho jméno je odvozeno z německého označení pro Golfský proud – Golf-Strom. Ve Spojených státech byla první a pátá řada prodávána pod názvem Rabbit. V Mexiku se první řada prodávala pod názvem Caribe a v Kanadě a v Jihoafrické republice pod názvem City Golf. Pod tímto názvem se v Kanadě, Brazílii a Argentině prodává i čtvrtá generace těchto automobilů. V současné době (2013) se vyrábí sedmá generace.
Golf patří do kategorie aut nižší střední třídy a v Německu se podle něj tato třída také někdy nazývá „Golf-Klasse“. Navržen byl především jako rodinný automobil, ovšem díky sportovním verzím, kabrioletům, terénním a užitkovým provedením se stal oblíbeným i mezi mladými lidmi a mezi drobnými podnikateli. Díky své pověstné kvalitě je oblíben i u starších řidičů. V roce 2007 překročil počet vyrobených Golfů hranici 25 milionů.
Golf se vždy vyráběl jako třídveřový nebo pětidveřový hatchback. V třídveřovém provedení původně vznikala většina vozů. První a třetí generace byly vyráběny i jako kabriolet (čtvrtá generace vycházela z třetí, jen byla opticky sladěna se čtvrtou generací), ale i druhá generace mohla být individuálně získána v této karosářské variantě, jejíž produkci zajišťovaly malosériově tuningové firmy. Od třetí generace je součástí nabídky karosérie kombi s obchodním označením Variant. K modelu Golf tradičně patří i sportovní verze GT a GTI s benzínovým motorem a GTD s dieselovým motorem, časem se objevily i další sportovněji laděné modely jako VR6 nebo R32 s pohonem všech kol. Od roku 1972 byly tyto vozy montovány taktéž v dnešní Bosně a Hercegovině. Model páté generace s karosérií kabriolet se prodává pod názvem Eos, na rozdíl od dřívějších kabrioletů má místo plátěné pevnou skládací střechu. Od páté generace jsou odvozeny i MPV Golf Plus a SUV Volkswagen Cross Golf. Od šesté generace je opět odvozen kabriolet s plátěnou střechou. Automobilka Volkswagen plánuje vyrábět současnou šestou generaci do konce roku 2011, kdy má být nahrazena novou generací.
Obsah
- 1 První generace (A1/Typ 17, 1974–1984)
- 2 Druhá generace (A2/Typ 19E, 1983–1991)
- 3 Třetí generace (A3/Typ 1H, 1991–1999)
- 4 Čtvrtá generace (A4/Typ 1J, 1997–2003)
- 5 Pátá generace (A5/Typ 1K, 2003–2009)
- 6 Šestá generace (A6/Typ 5K, 2009–2012)
- 7 Sedmá generace (A7, 2012–současnost)
- 8 Další modely
- 9 Závodní verze
- 10 Odkazy
První generace (A1/Typ 17, 1974–1984)
První generace Volkswagen Golfu měla interní označení Volkswagen 17. Bylo vyrobeno kolem 6,8 milionu kusů. Poprvé byla představena v květnu roku 1974 jako nástupce slavného Brouka, jehož výroba byla v tehdejším Německu ukončena a pokračovala jen v Brazílii a Mexiku. Golf doplnil modely Passat a Scirocco s předním náhonem jako zástupce nižší střední třídy. S těmito modely měl být sjednocen i designově. Koncepce motoru vzadu a pohonu zadních kol začínala být zastaralá a Volkswagen chtěl novým vozem dohonit konkurenci. Shodou okolností ve stejné době byl zastaven vývoj Trabantu 603 a jeho plány zmizely. Podle vyjádření původních inženýrů, se objevily u Volkswagenu. Golf měl samonosnou karoserii a měl využívat novější technologie při výrobě automobilů. Měl být také pohodlnější pro zákazníky, rychlejší a bezpečnější. Pro přední náhon používal vůz komponenty z automobilů Audi. Tvary první generace navrhla společnost Ital Design designéra Giorgetta Giugiara,typickým prvkem byly kruhové světlomety a velký C-sloupek. Na rozdíl od předchůdce měl Golf velký zavazadlový prostor v zadní části, který byl snáze přístupný díky velkému vzhůru výklopnému víku. Dalším plusem pro uživatele byl snazší přístup do interiéru díky možnosti pořídit si pětidveřovou karoserii, díky které měli zákazníci snazší přístup na zadní sedadla. Golf se okamžitě stal nejprodávanějším modelem značky. Vozidlo poháněl vodou chlazený čtyřdobý řadový čtyřválec 1093 cm3, 37 kW s rozvodem OHC. Převodovka byla čtyřstupňová, pérování zajišťovaly vinuté pružiny s teleskopickými tlumiči. Maximální rychlost vozidla byla 140 km/h, spotřeba 8 l/100 km. Vozidlo se vyrábělo jako tří- a pětidveřový hatchback a kabriolet (leden 1980). Pro odvozený sedan bylo použito označení Jetta (prodávala se od října 1979) a pro pick-up jméno Caddy. Golf první generace se dodnes vyrábí v Jižní Africe jako Volkswagen City Golf. Tato generace obdržela titul Car of the Year 1975 australského časopisu Wheels magazine. V roce 1985 prošel model faceliftem a dostal nové světlomety, nárazníky a v interiéru přístrojovou desku. Koncepce hatchbacku s motorem vpředu a pohonem předních kol je dodnes typická pro celou nižší střední třídu. V roce 1982 se poprvé také objevil sportovní model se vznětovým motorem. Ten nesl označení Golf GTD. První generace trpěla problémy se špatnou antikorozní ochranou. Konkurenty prvního Golfu byly vozy Opel Kadett C, Ford Escort, Fiat Ritmo a Talbot Horizon.
|
|
|
Výroba mimo Německo
City Golf (Jihoafrická republika)
Výroba první generace v Jihoafrické republice byla ukončena na konci října roku 2009. Vyráběl se zde pětidveřový hatchback a pick-up Caddy. 22. září 2007 oslavil Volkswagen pokračující výrobu speciální edicí Citi R. Ta měla sportovní motor o výkonu 90 kW a doplňky ve stylu GTI. Vůz patřil mezi nejoblíbenější a nejprodávanější automobily v Jihoafrické republice. Oproti původnímu Golfu byl zmodernizován, používal novější typ světlometů nebo například přístrojovou desku z vozu Škoda Fabia. K dispozici byly čtyři modely: CityRox, CitySport, TenaCity a CityStorm.Do jara 2010 se bude doprodávat poslední edice 1000 kusů, která se vyznačuje očíslovanou plaketou před spolujezdcem.
Rabbit (USA)
Rabbit Pick-up – americký Caddy
Produkce severoamerické verze Rabbit začala v roce 1978 ve městě New Stanton v Pensylvánii. Od roku 1920 šlo o první evropský vůz vyráběný ve Spojených státech. Některé díly se vyráběly přímo v Americe. Vůz měl tak jemnější tlumiče pérování a používal levnější materiály v interiéru. Typickým prvkem byla hranatá světla, zatímco evropský Golf používal kulatá. Od roku 1983 začala automobilka Volkswagen dbát na kvalitu vyráběných vozů. Také se začalo s výrobou sportovní verze GTI a pick-upu Rabbit.[zdroj?]
Caribe (Mexiko)
Caribe se poprvé v Mexiku objevil v roce 1977 s karoserií pětidveřový hatchback a motorem o výkonu 66 koní. O rok později do prodeje přišla třídveřová verze. V roce 1981 prošel modernizací a design se více sjednotil s americkou verzí Rabbit. Od roku 1984 se prodávala sportovní verze Caribe GT, která vycházela z Golfu GTI.
Jetta I
První generace sedanu Jetta se představila na Frankfurtském autosalonu v roce 1979. Výroba začala ještě téhož roku v německém Wolfsburgu. V Mexiku se Jetta prodávala pod názvem Volkswagen Atlantic. Na výběr byla dvou- nebo čtyřdveřová karoserie. Design byl stejně jako u hatchbacku dílem Giorgetta Giugiara. Americká verze používala odlišně hranaté světlomety, které byly využity i u hatchbacku Rabbit. Pro východní evropské trhy běžela výroba i v Bosně a Hercegovině v Sarajevu. Produkce skončila v roce 1984. Celkem bylo vyrobeno 571 030 vozů Jetta první generace.
- Rozměry
- Rozvor – 2400 mm
- Délka – 4270 mm
- Šířka – 1600 mm
- Výška – 1300 mm
Druhá generace (A2/Typ 19E, 1983–1991)
Druhý Golf se objevil v srpnu 1983, v době kdy Volkswagenem zmítala ekonomická krize, aby automobilce z této situace pomohl. Cílem bylo zvětšit vnitřní prostor, zejména pro cestující vzadu a snížit spotřebu paliva. Klasické tvary ale měly zůstat zachovány. Rozvor se prodloužil o 75 mm, délka o 180 mm a šířka o 5 mm. Vůz byl těžší o 120 kg. Víko zavazadlového prostoru sahalo až k dolnímu okraji zadních světlometů a tím se do něj zlepšil přístup. Zvýšení prodeje ukázalo úspěšnost těchto změn. Vůz byl nabízen ve třech stupních výbavy: základní C, CL a nejvyšší GL. Druhá generace je také známá tím, že se v ní poprvé objevily přeplňované vznětové motory s turbodmychadly. Opět se vyráběla sportovní vznětová verze GTD. Čtyřdobý vznětový řadový čtyřválec měl objem 1588 cm3, výkon 40 kW při 4800 otáčkách za minutu, rozvod OHC, čtyř- nebo pětistupňovou převodovku a poháněnou přední nápravu. Vpředu nezávislé zavěšení McPherson, vzadu nápravu s proměnlivou tuhostí. Pérování zajišťovaly vinuté pružiny s teleskopickými tlumiči. Maximální rychlost 148 km/h, spotřeba 6,5 l/100 km. V srpnu 1983 se objevila verze Syncro s pohonem 4×4. Odvozený sedan byl představen v lednu 1984 a nesl opět označení Jetta. Americká verze opět používala hranaté světlomety a jiné nárazníky. Na základě rozhodnutí o globalizaci jmen automobilů ale opustila jméno Rabbit a používala také označení Golf. V roce 1989 prošel Golf faceliftem kdy získal větší nárazníky. Celkem bylo vyrobeno 6,3 milionů vozů druhé generace, přičemž v červnu 1988 byl vyroben desetimiliontý vůz typu Golf. Konkurenty druhé generace byly vozy Opel Kadett E, Ford Escort, Nissan Sunny, Mazda 323, Fiat Ritmo, Fiat Tipo, Peugeot 309 a Audi 80.
|
|
|
Výroba mimo Německo
Spojené státy americké
Výroba pokračovala v Pensylvánii. Od Evropské verze odlišovaly americký Golf opět hranaté světlomety. Verze GTI se stala Autem roku pro rok 1985 časopisu Motor Trand Magazine. Ve stejném roce začal v Americe prodej sedanu Jetta. Ten se stal nejprodávanějším vozem ve své kategorii. O něco slabší, než verze GTI byla verze GT. Ta používala stejné exteriérové doplňky, ale prodávala se i v pětidveřové verzi. Prodej druhé generace pokračoval o rok déle než v Evropě.
Mexiko
Druhá generace nahradila předchozí Caribe v roce 1987. Na výběr byly dva motory o výkonu 72 nebo 85 koní. Stupně výbavy byly shodné jako v Evropě. V roce 1988 prošla druhá generace stejnou modernizací jako v Evropě. Od roku 1989 se objevila verze GTI. Ta měla výkon 105 koní a 14 palcová kola. V roce 1992 byl mexický Golf nahrazen třetí generací.
Jetta II
Druhá generace odvozeného sedanu se vyráběla v rozmezí let 1984 až 1992. Za 8 let výroby bylo vyrobeni 1 708 390 kusů. Na americkém trhu, kam přišla druhá generace v roce 1985, se Jetta stala nejprodávanějším evropským automobilem. Vůz byl ve všech směrech větší a na rozdíl od předchůdce již pětimístný. Stejně jako první generace se vyráběla dvou- a čtyřdveřová varianta. V roce 1988 přišla modernizace. Ta obsahovala nové nárazníky a přední boční okna přestala být dělená. Kladně hodnoceno bylo u druhé generace řízení a kvalita interiéru. Z vozu byly odvozeny i sportovnější modely GLI nebo GTX. Ty byly prezentovány jako levnější alternativa k vozům Audi nebo BMW. Sportovní verze byly vybaveny většími koly, tvrději nastavenými tlumiči a kratšími převodovými stupni.
- Rozměry
- Rozvor – 2470 mm
- Délka – 4346 mm (do roku 1988), 4385 mm
- Šířka – 1680 mm
- Výška – 1410 mm
Volkswagen Jetta King
Volkswagen Jetta King je postaven na základě druhé generace Jetty. Jeho výroba probíhá od pátého prosince 1991 v Číně. Během výroby prošel vůz dvěma modernizacemi. První z nich přišla v říjnu 1997. Design přední části vozu byl pozměněn v duchu čtvrté generace Passatu. Druhý facelift přišel v březnu 2004 podle modelu Phaeton. Výroba probíhá v provincii Sečuan v Chengdu.
Třetí generace (A3/Typ 1H, 1991–1999)
nová karosářská verze Golfu – Golf III Variant
Třetí generace se vyráběla v letech 1991–1997, kombi Variant pak až do roku 1999. Tato generace získala prestižní titul Auto roku 1992. Pro odvozený sedan bylo použito jméno Vento (1992), v Americe zůstalo u jména Jetta, pro combi, které se objevilo na základě Golfu poprvé, označení Golf Variant (1993).V roce 1993 se objevila také verze Cabriolet (dostupná dokonce i s dieselovým motorem 1.9 TDI, což v té době nebylo obvyklé) a verze Syncro s pohonem 4×4. Tato generace učinila pokrok zejména po stránce bezpečnosti. Objevily se airbagy pro řidiče a spolujezdce. Zmizely také pro Golf do té doby typické kruhové světlomety, když byl jejich tvar stylisticky upraven do oválu. Mohutný C-sloupek (poznávací znamení Golfu) byl ještě zvětšen. Právě tento prvek je kritizován jako nebezpečný, protože značně omezuje výhled z vozu vzad. Zavazadlový prostor měl objem 330 l (670 l se sklopenými sedadly) a přístup do něj byl opět snazší, neboť víko sahalo až k zadnímu nárazníku. Moderněji vypadal i interiér. Základním agregátem byl motor 1,4 l (44 kW, 116 Nm při 2800 ot. /min), z dalších 1,6 (55 kW), 1,8 (55 kW) a 1,8 (66 kW). V roce 1996 přibyla ještě 1,6 (74 kW). Pro sportovnější řidiče zde byly dvoulitry v osmiventilové (85 kW) nebo šestnáctiventilové verzi (110 kW). Posledně jmenované byly dodávány s označením GTI. Špičkovou verzí byl model VR6. Technicky zajímavý šestiválec má válce do V, ale úhel, který dvě řady válců svírají má jen 15 stupňů. Dieselové motory byly 1,9 l, který byl dodáván v atmosférické verzi (47 kW) nebo s turbodmychadlem (55 kW). Převratnou novinkou byl v roce 1993 motor s přímým vstřikem nafty 1,9 TDI (66 kW). V roce 1996 byl prodán dvaceti miliontý vůz s názvem Golf. Celkem bylo vyrobeno 4,8 milionu vozů třetí generace. Kromě Wolfsburgu v Německu se třetí generace vyráběla i ve městě Puebla v Mexiku, v Bratislavě na Slovensku a v Uitenhage v Jihoafrické republice. Poprvé se také představil Golf s karoserií kombi. V té době prodával Volkswagen některé vozy Golf a Polo v takzvané edici Harlequin. Jednalo se o vozy, u nichž byly jednotlivé díly karoserie lakovány různými odstíny pastelových barev. Zajímavé na této edici bylo, že se ale nelakovaly díly jednotlivě, nýbrž se „pouze“ přehazovaly z, již smontovaných, hotových vozidel mezi sebou. Na počátku devadesátých let Volkswagen sponzoroval i několik turné rockových kapel po Evropě. V rámci toho se objevily golfy edice Pink Floyd Edition (1994), Rolling Stones Edition (1995) a Bon Jovi Edition (1996).Konkurenty třetí generace byly například vozy Opel Astra F nebo Ford Escort.
|
|
|
Vento (Jetta III)
Třetí generace sedanu se vyráběla v letech 1991 až 1998. V Evropě přistoupil Volkswagen ke změně jména na Vento. Pod názvem Jetta se třetí generace prodávala jen ve spojených státech. K dispozici už byla pouze jako čtyřdveřový sedan. Design třetí generace vytvořil Herbert Schafer. Byly použity barvy bez příměsí těžkých kovů a plasty byly zčásti z recyklovaného materiálu.
Rozměry
- Rozvor – 2470 mm
- Délka – 4400 mm
- Šířka – 1690 mm
- Výška – 1430 mm
Čtvrtá generace (A4/Typ 1J, 1997–2003)
Objevila se poprvé v roce 1997 a už o rok později se stala nejprodávanějším vozem ve své třídě. Vyrobilo se jí 4,3 miliony kusů. Oproti svému předchůdci opět povyrostla. Vnější design byl upraven ale pořád navazoval na předchozí generaci. Kompletně zmodernizován byl ale interiér. ABS, airbagy i posilovač řízení se objevily už v základní výbavě. Podvozkovou platformu vůz sdílel s koncernovými sourozenci Škoda Octavia, Audi A3, Audi TT, Volkswagen New Beetle, SEAT León a SEAT Toledo II. Nejslabším motorem byl moderní 16ventilový motor o objemu 1,4 litru a výkonu 55kW. Pak 1,6/74 kW, dále 1,8 s pětiventilovou technikou o výkonu 92 kW a stejný motor s turbem – 110kW a 2,3 V5/110kW. Z přímovstřikových dieselů byly vyráběny 3: 1,9 SDI (bez turba) – 50kW, 1,9 TDI/66 a 1,9TDI/81 kW. Všechny verze kromě 1,9 SDI a 1,8 turbo bylo možno vybavit 4-stupňovou automatickou převodovkou. Opět se objevila verze Syncro s pohonem 4x4. Combi neslo označení Golf Variant a vyrábělo se od roku 1999 do roku 2006. Sedan nesl název Bora (v Americe opět Jetta). Výroby se dočkal i model Bora Variant. Konkurenty čtvrté generace jsou například vozy Opel Astra G nebo Ford Focus, ovšem měl konkurenci i ve stájích vlastního koncernu – např. Škodu Octavia první generace, Audi A3, či SEAT Leon první generace, které jsou postaveny na stejném podvozku, a všechny, až na Audi A3, byly levnější o desítky tisíc korun.
|
|
|
City Golf
Pod názvem City Golf se tato generace prodává dodnes v Kanadě a Jižní Americe. Byl představen v roce 2006. Design vozu je zmodernizovaný. Přední část je ve stylu šesté generace typu Polo a zadní je inspirovaná pátou generací. V Kanadě probíhá prodej souběžně s pátou generací Golfu. Ta se prodávala pod názvem Rabbit. Podobně byla upravena i čtvrtá generace Jetty, která v Kanadě nese označení City Jetta.
Bora (Jetta IV)
Čtvrtá generace se vyráběla po nejkratší dobu. Pouze mezi lety 1998 až 2005. V Evropě se prodávala se jménem Bora, ve státech a v Mexiku zůstalo u označení Jetta. Kromě klasického sedanu byl od modelu Bora odvozen i vůz s karoserií kombi Bora Variant. Prakticky šlo o klasický Golf Variant s díly přední karoserie, které jsou shodné se sedanem. Kombi se představilo v lednu 2001 na autosalonu v Los Angeles. Výroba kombi pro všechny trhy ale probíhala pouze ve Wolfsburgu. Novinkami ve výbavě vozu byly dešťové senzory nebo automatická klimatizace.
V Mexiku pokračoval prodej této generace ještě v roce 2009. V nabídce jsou dva motory, benzínový dvoulitr o výkonu 85 kW a vznětový motor o objemu 1.9 litru a výkonu 74 kW. V roce 2009 se v nabídce objevila sportovní verze Jetta GLI poháněná turbodmychadlem přeplňovaným motorem o objemu 1.8 litru a výkonu 132 kW. Do výbavy sportovní verze patří přední spoiler, nástavce prahů, sportovní nárazníky a sedmnáctipalcová kola, která jsou širší než u standardních verzí. Celý automobil je na sníženém podvozku. Interiér je vybaven koženým paketem a doplňky z Golfu GTI. V přepočtu se cena pohybovala okolo 330 tisíc Kč.
City Jetta
Stejně jako u hatchbacku, pokračuje na některých trzích, jako například Kanada, Brazílie, Argentina, Čína nebo Mexiko, i výroba sedanu. Design vozu je inspirován pátou generací Passatu. K dispozici je vůz s jediným motorem o obsahu 2,0 l a výkonu 86 kW.
- Rozměry
- Rozvor – 2510 mm (sedan), 2520 mm (kombi)
- Délka – 4380 mm (sedan), 4410 mm (kombi)
- Šířka – 1730 mm
- Výška – 1430 mm (sedan), 1490 mm (kombi)
Pátá generace (A5/Typ 1K, 2003–2009)
Volkswagen Golf V se vyráběl od roku 2003 až do roku 2008, kdy jej vystřídala již šestá generace. Poprvé se představil na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2003. Město Wolfsburg, kde se Golf vyrábí, bylo v rámci oslav uvedení nové generace na jeden týden přejmenováno na Golfsburg. Oproti předchůdci je vyšší o 41 mm, širší o 24 mm a delší o 55 mm. Rozvor se prodloužil o 69 mm. Objem zavazadlového prostoru narostl o 20 l. Zvýšena byla i tuhost karoserie. Odvozený sedan se vrátil ke jménu Jetta. Z páté generace bylo odvozeno i menší MPV s názvem Golf Plus. Poprvé od druhé generace se objevilo i terénní provedení s názvem CrossGolf (odvozené z Golfu plus) navazující na Golf Country odvozený z druhé generace. Všechny motory se nyní vejdou do emisní normy Euro4. Kromě sportovní verze GTI existuje i varianta R32, která má oproti GTI pohon všech kol. Výkon verze R32 je 184 kW, nejvyšší rychlost 250 km/h a vůz zrychlí na 100 km/h za šest a půl sekundy. V roce 2004 prošel vůz nárazovými testy Euro NCAP, kde získal 5 hvězdiček. Ve Spojených státech se automobilka vrátila k názvu Rabbit použitém už u první generace.
Od roku 2007 se vyrábí nová generace kombi Golf Variant. Na některých trzích, jako například USA nebo Kanada nese označení Jetta SportWagen. Vůz konkuruje například automobilům Opel Astra H nebo Ford Focus. Objem zavazadlového prostoru byl 560 l, popřípadě 2550 se sklopenými sedadly. V roce 2009 prošel model variant faceliftem, který ho vzhledově přiblížil šesté generaci hatchbacku. Maska již nebude bohatě chromovaná a světlomety mají ostřeji řezané rysy. Vůz byl také lépe odhlučněn a používá například akustické čelní sklo, které tlumí frekvence, na nichž vydávají hluk vznětové motory. Kompletně změněn byl interiér, když dostal shodné díly s hatchbackem šesté generace. Vůz může být vybaven automatickým parkovacím systémem, couvací kamerou nebo panoramatickou střechou. Nejvyšší výbava Exclusive vychází z výbavy Highline. Má sportovní podvozek, sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin, vyhřívaná sedadla a kožené prvky v interiéru. V základní výbavě má vůz šest airbagů, ESP, klimatizaci, rádio na CD s možností přehrávat soubory mp3, centrální zamykání na dálkové ovládání, elektricky stahovaná okna a výškově nastavitelné sedadlo řidiče.
|
|
Jetta V
Pátá generace se poprvé představila pátého ledna 2005 na autosalonu V Los Angeles. Kromě předchozích lokací výroby se nově montuje například i v Indii. Je o něco menší, než model Passat. Maska chladiče má velké rozměry a je podná jako na modelu Touran nebo Eos. Ve výbavě se nově objevila duální klimatize a nové halogenové nátačecí světlomety.
- Rozměry
- Rozvor – 2580 mm
- Délka – 4550 mm
- Šířka – 1760 mm
- Výška – 1460 mm
Šestá generace (A6/Typ 5K, 2009–2012)
Volkswagen Golf VI se vyráběl od roku 2008 do roku 2012. Prodej začal v lednu 2009. Je postaven na platformě předchozí generace. Poprvé se představil v Paříži na autosalonu.Design, který stvořil Walter de'Silva, čerpá z odkazu prvních čtyř generací a třetí generace Scirocca. Má být více aerodynamický. Výroba by měla být levnější a získat tak zákazníky. V prodeji se objevil v lednu 2009. Vývoj byl soustředěn na co nejnižší výrobní náklady. Ve Spojených státech automobilka zůstala u jména Rabbit. Poprvé se do standardní výbavy dostala klimatizace.Šestá generace prošla testem Euro NCAP v roce 2008 s výsledkem pěti hvězdiček a stejného výsledku dosáhla i v roce 2009 při použití nové metodiky při testech. V dubnu 2009 získala šestá generace Golfu titul World Car of the Year.
Na základě šesté generace se také poprvé představil automobil Volkswagen s pohonem na LPG. Tento model nese název BiFuel. Nádrž je umístěna místo rezervy a hrdlo nádrže je hned vedle hrdla nádrže na benzín. Volba paliva probíhá pomocí tlačítka pod řadící pákou. Při jízdě na plyn je výkon motoru 72 kW, což je pouze o 3 kW méně, než při pohonu na benzín. Spotřeba plynu je udávána 9,2 litru na 100 km.
Na budoucí vývoj je zaměřen i model Golf Twin Drive, který kombinuje pohon turbodieselového motoru 2,0 o výkonu 87 kW a elektromotoru o výkonu 59 kW. Elektromotor pohání lithiové baterie a dojezd vozu na jedno nabití je okolo 50 km. Kombinovaný výkon je 124 kW. Finální verze hybridního Golfu by měla být představena v roce 2015
|
|
Sedmá generace (A7, 2012–současnost)
Volkswagen Golf VII se vyrábí od roku 2012 do současnosti. Výroba začala 6. srpna 2012 ve Wolfsburgu. Oficiální představení vozu proběhlo 4. září 2012 v Berlíně.Golf sedmé generace zvítězil v České republice v soutěži Auto roku 2013.
Vzhled vozu se oproti předchozí generaci zásadně neliší, došlo pouze k drobnějším úpravám. Oproti předchozí generaci je vůz postaven na platformě MQB, kterou Volkswagen začal využívat ve vozech napříč celým koncernem.
Kromě sériového modelu jsou potvrzeny i verze 4Motion (4x4), GTI, Golf R, GTD, Variant, e-Golf, Golf+ a Plug-in Hybrid.
Motory |